Ecolalia – de vorbă cu ecoul
Una din caracteristicile tulburărilor de limbaj, întâlnită frecvent în cazul persoanelor diagnosticate cu TSA, este ecolalia.
Ecolalia este în definiție o repetarea în ecou a unor cuvinte sau fraze, pe care copilul sau adultul cu TSA le-a auzit și le-a înmagazinat în trecut.
Chiar dacă ecolalia este o tulburare de limbaj care de multe ori însoțește TSA , aceasta devine vizibilă doar în momentul în care copilul/adultul cu TSA este capabil să verbalizeze. În plus, ecolalia nu este strict legată de Tulburarile de Spectru Autist ci este prezentă, la varste mici, și la persoanele tipice.
Concret, ecolalia este un element des întalnit în etapa de învațare a limbajului, de regulă prezent în intervalul 1-4 ani, atunci când copilul tipic începe să dezvolte și să imite limbajul (sunete, cuvinte, etc.)
Ca un exemplu, dacă am privi învățarea limbajului prin metoda gestaltistă, am prefera să învățăm fiecare particică a sunetului decât să învățăm sensul întreg al cuvantului. Astfel, copilul asociază cuvântul cu evenimentele sau trăirile asociate acestuia, cuvântul începând să prindă nume prin asocierea cu aceste evenimente. Un exemplu mai concret este atunci când învățăm cuvântul mama, pe care treptat îl generalizăm, îi asociem caracteristici și îl asociem în final mamei. Însă până la această etapă, tot ceea ce îi este asociat mamei (acțiunea prin care mama îi oferă ajutorul, figura, locul în care mama trăiește, hainele cu care mama se îmbracă), se numește pentru copil mama. Astfel, copilul repetă cuvintele sau frazele învățate ori de câte ori acestea se pot asocia unui eveniment sau unei nevoie pe care copilul o percepe în acel moment.
Bineînțeles, explicația de mai sus pornește de la modul de învățare a copilului tipic și îi este asociată comportamentului copilului sau adultului cu TSA. Cum explicațiile aduse comportamentelor persoanelor cu TSA țin de noi, cei aflați în preajma persoanei cu TSA, asocierea ecolaliei cu evenimentele din jurul celor cu TSA țin în fond de atenția noastră față de persoana lângă care ne aflăm și, cel mai important, de capacitatea noastră de a înțelege reacțiile fiecărei persoane non tipice la factorii de mediu.
Cum putem să intervenim în cazul ecolaliei?
Așa cum spuneam, ecolalia este un sistem de învățare cu care ne naștem, un sistem care funcționează în cazul persoanelor cu TSA pe o perioadă mai lungă de timp și care pentru aceastea pare un sistem “natural și confortabil de învățare și exprimare a nevoilor”.
Fară a generaliza, deoarece fiecare persoană cu TSA este unică și evoluează diferit, ecolalila poate fals indica că la un moment dat persoana este blocată la acest nivel de învațare. Însă daca lucrăm cu atenție programele de învățare a limbajului, vom putea sesiza cum pe măsură ce persoana își dezvoltă limbajul, ecolalia dispare partial sau total.
Studii de specialitate indică că în cazul persoanelor cu TSA care acum au un limbaj bine dezvoltat, ecolalia a fost prezentă pe parcursul procesului de învățare.
Prezența ecolaliei este astfel un semn pozitiv în procesul de învățare și, în același timp, un prognostic favorabil pentru persoanele cu TSA aflate la începutul procesului de învățare. Cu toate aceastea, când copilul începe să crească, intrând astfel în medii sociale diversificate, ecolalila poate prezenta un minus în interacțiunea socială cu persoanele tipice. În aceasta etapă putem avea în vedere identificarea unei metode sau training de învățare a limbajului mai creative și adaptată persoanei cu TSA lângă care ne aflam, pornind de la materialul brut pe care ecolalia ni l-a oferit.
Totul ține de capacitatea noastră de a înțelege nevoile fiecărei persoane în parte și de a ne readapta propriile sisteme tipice de comunicare în lucrul cu persoanele cu TSA.
Copyright 2017- Asociatia Pentru Integrarea Persoanelor cu Cerinte Speciale Identity
Republicarea,copierea totala sau partiala fara precizarea sursei este interzista. Copierea totala sau partiala a materialului fara acordul
Asociatiei Pentru Integrarea Persoanelor cu Cerinte Speciale Identity este interzisa.