Terapie Comportamentală

Pentru a înțelege ce înseamnă terapia comportamentală trebuie ca pentru început să cunoaștem semnificația termenului de comportament.

Comportamentul este, în esență, o interacțiune cu mediul, o reacție față de mediul înconjurător și un cumul al modalităților prin care reacționăm în anumite situații.

Comportamentele în cazul persoanelor cu cerințe speciale sunt însă un subiect ce trebuie definit mult mai clar, acestea reprezentând un cumul de reacții și manifestări atipice, în concordanță cu percepția mediului de către persoana cu cerințe speciale.

Ce înseamnă terapia comportamentală? Înseamnă capacitatea terapeutului de a înțelege comportamentele atipice, precum și baza generatoare a comportamentului. Înțelegerea funcției pe care comportamentul o îndeplinește (socială, stereotipie, comunicare) fiind esențială pentru o intervenție specifică în tulburarile de neurodezvoltare (ex. autism).

În esență, un comportament este fixat și repetat de orice persoană (neurotipică), atunci cînd este recompensată pentru acesta (inclusiv cu o recompensă socială de tipul “bravo!”, “foarte bine!”).

Astfel, atunci când discutăm despre comportamentele persoanei cu autism sau a persoanelor cu cerințe speciale, trebuie să impârțim comportamentele în doua marii categorii:

  1. Comportamente în exces (acele comportamente pe care dorim să le reducem): auto sau hetero agresivitate, comportamente obsesiv compulsive, autostimulări, etc.
  2. Comportamente deficitare (acele comportamente pe care dorim să le dezvoltăm și masterăm): socializare, limbaj, autoservire, autoîngrijire, jocul, etc.

Așa cum Lovaas menționa în cărțile sale care au devenit elemente de referință în intervenția comportamentală, secvenţele intensive, structurile repetitive în care copilului îi este dată o comandă urmată de o recompensă atunci când răspunsul sau comportamentul este adecvat este recompensat de fiecare dată când răspunde corect, sunt elemente utilizate în terapia comportamentală.

Intervenția comportamentală va cuprinde trei tipuri de învățare precum, condiționarea, condiționarea operantă și învățarea prin observație (observațională).

Printre beneficiile terapiei comportamentale, enumerăm:

  • deprinderea noțiunilor de autoservire, autoîngrijire și independență
  • Imbunătățirea performanțelor academice sau lingvistice
  • Creșterea numărului de elemente și noțiuni d.p.d.v. cognitiv sau comportamental
  • socializarea
  • diminuarea comportamentelor in excess
  • creșterea comportamentelor deficitare
  • îmbunătățirea motricității grosiere sau fine
  • recunoașterea mediului și a obiectelor din jur
  • autocunoaștere